MÉDIA

Upozorňujem

Použité sú pôvodné texty a foto z pôvodných zdrojov. Pôvodné zdroje sú prelinkované a zdieľané prostredníctvom týchto stránok. Zdieľaním nedochádza ku zmene a narušeniu pôvodných autorských práv. 

autor stránok

Loading

Niektoré mediálne správy (najnovšie navrchu):

Oprava cestného mosta cez Ružín bude oproti predpokladom o 80 % lacnejšia

Doplňujúci obrázok z komory nosníka s kotviacou časťou predpätej výstuže. 

Autor webu: Žiaľ ťažko identifikovať polohu časti konštrukcie, vidieť však značné poškodenie betónu

13. 6. 2017 - Košický samosprávny kraj očakával , že obnova päťdesiatročného mosta v havarijnom stave na rieke Hornád vyjde na 7 mil. eur, pričom každá z troch oslovených stavebných firiem ponúkla cenu nižšiu ako polovica tejto sumy. Najnižšiu cenu navrhla spoločnosť Strabag.

Oprava cestného mosta cez Ružín bude oproti predpokladom o 80 % lacnejšia

Diskusia 1 Zdroj: SITA
13. 6. 2017 - Košický samosprávny kraj očakával , že obnova päťdesiatročného mosta v havarijnom stave na rieke Hornád vyjde na 7 mil. eur, pričom každá z troch oslovených stavebných firiem ponúkla cenu nižšiu ako polovica tejto sumy. Najnižšiu cenu navrhla spoločnosť Strabag.

Oprava cestného mosta cez vodnú nádrž Ružín bude o 80 % lacnejšia, ako sa predpokladalo. Košický samosprávny kraj pôvodne očakával, že obnova päťdesiatročného mosta v havarijnom stave na rieke Hornád vyjde na 7 mil. eur, pričom každá z troch oslovených stavebných firiem ponúkla cenu nižšiu ako polovica tejto sumy. Najnižšiu cenu navrhla spoločnosť Strabag, s. r. o., a to 1,65 mil. eur, čo je menej ako štvrtina pôvodne predpokladanej hodnoty zákazky. Informoval o tom v utorok Zväz stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS).

"Technologický vývoj v stavebníctve napreduje míľovými krokmi. Dlhodobo poukazujeme na fakt, že nižšie zisky stavebných firiem oproti iným odvetviam škodia rozvoju celého trhu. Úspora takmer 80 % v prípade mosta na východnom Slovensku sa pritom dosiahla práve vďaka návrhu úplne iného technického riešenia, s akým sa pôvodne počítalo," povedal prezident ZSPS Pavol Kováčik. Ide podľa neho o jasné potvrdenie toho, že štát nevyhnutne potrebuje stabilný a kontinuálne sa rozvíjajúci sektor stavebníctva.

Pripravovaná oprava mosta cez Ružín, ktorý je uzavretý pre nevyhovujúci technický stav, poukázala na problém s nepružným verejným obstarávaním. Víťazná firma spracovala ponuku za necelé tri týždne, avšak ďalšie tri mesiace trvalo, kým sa úradom podarilo sfinalizovať a dokončiť zvolený spôsob verejného obstarávania, teda priame oslovenie troch stavebných firiem. "Ide o dlhodobý problém stavebníctva na Slovensku. Neprimerane dlhé schvaľovanie či posudzovanie má negatívny vplyv na bežných ľudí, ktorí očakávajú riešenie dopravnej situácie čo najskôr," upozornil Kováčik.

Neprístupný most výrazne komplikuje dopravnú situáciu obyvateľom východného Slovenska. Aktuálne beží šestnásťdňová lehota od odoslania výsledku vyhodnotenia ponúk. Až po jej uplynutí, 26. júna, môže víťazná stavebná spoločnosť podpísať zmluvu s investorom a začať s opravou, ktorá má trvať päť mesiacov. Hlavnou príčinou havarijného stavu mosta cez Ružín bolo uvoľnenie nosných lán a z toho vyplývajúca strata predpätia, čo viedlo k poklesu mostovkovej dosky v strede mosta.

Technické riešenie sanácie spočíva v zmene statického systému (zmonolitnenie stredového kĺbu) a vo vnesení dodatočného predpätia dosadením nových predpínacích káblov na spodnej strane mosta. Súčasný priehyb mostovky sa odstráni účinkom dodatočného predpätia a položením vyrovnávacej vrstvy z betónu s následnou úpravou nivelety. Súčasťou sanácie bude aj nové zábradelné zvodidlo, monolitické rímsy, izolácia, nový asfaltový povrch a odvodnenie.

https://openiazoch.zoznam.sk/cl/177772/Oprava-cestneho-mosta-cez-Ruzin-bude-oproti-predpokladom-o-lacnejsia

Most cez vodnú nádrž Ružín má byť hotový do konca roka

TASR, 12. júna 2017 11:16

Od konca minulého roka je most uzavretý a vodiči využívajú obchádzkové trasy.

Bager nakladá naplavený odpad pri priehrade vodnej nádrže Ružín na rieke Hornád, ilustračná snímka.Košice 12. júna (TASR) - Informáciu o aktuálnom stave rekonštrukcie mosta na ceste II. triedy č. 547 cez vodnú nádrž Ružín, ktorý je v havarijnom stave, si dnes vypočuli košickí krajskí poslanci. Od konca minulého roka je most uzavretý a vodiči využívajú obchádzkové trasy.
Poslancov o aktuálnom stave informoval riaditeľ úradu Košického samosprávneho kraja (KSK) Ondrej Bernát. Na základe výsledku kontroly Úradu verejného obstarávania 8. júna 2017 pristúpili podľa jeho slov k otváraniu obálok s tým, že uchádzači ešte v procese obhliadky požiadali o možnosť poskytnúť variantné riešenia, čo im umožnili.
"Čítal som, že sme oslovili iba vyvolené firmy. Je potrebné povedať, že stavebných firiem na Slovenskú sú desiatky, nie však desiatky firiem, ktoré robia mosty. Na to, aby niekto mohol rekonštruovať stavbu akou je most cez priehradu Ružín, musí mať aj skúsenosti, referencie, technické a personálne vybavenie. Oslovili sme tri najväčšie firmy v regióne, ktoré majú skúsenosti s takýmto typom rekonštrukcie. Jediným kritériom pri vyhodnocovaní bola cena," uviedol Bernát.
Most cez Ružín bude rekonštruovať bratislavská firma Strabag, s.r.o., ktorá sa stala víťazom verejného obstarávania. Predložila ponuku na 1.651.200,75 eur s DPH. Za ňou skončilo Združenie EUROVIA so sídlom v Košiciach so sumou 3.013.130,77 eur s DPH, a ako tretia vo verejnom obstarávaní skončila spoločnosť Inžinierske stavby, a.s. z Košíc so sumou 3.032.806,17 eur s DPH.
"Termín realizácie je 152 dní od podpísania zmluvy, čo je päť mesiacov, s tým, že zhotoviteľ bude pracovať vrátane sobôt a nedieľ, aj v predĺžených zmenách, aby rekonštrukcia bola ukončená čím skôr. Tento týždeň dôjde k odovzdaniu staveniska a rokovaniu s víťazným uchádzačom, aby sme sa dohodli na odovzdaní staveniska a termíne, ktorý sa nám,verím, podarí trochu skrátiť," spresnil Bernát s tým, že bolo ukončené verejné obstarávanie a odovzdané stavenisko i na obchádzkovej trase Obišovce - Ruské Pekľany, kde sú dva zosuvy.
Poslanec Igor Jutka navrhol, aby bol predmetný stavebný návrh posúdený nezávislými odborníkmi zo Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. Jeho návrh poslanci neschválili. Na jeho pripomienku reagoval Ján Jakubov, že odborníci sú i v Košiciach a v Žiline. Poslanec Rastislav Trnka sa pýtal na záručnú dobu, ktorú poskytne zhotoviteľ. Riaditeľ Správy ciest KSK Zoltán Bartoš zareagoval, že budú dodržané štandardné záručné podmienky.

http://www.teraz.sk/regiony/ksk-most-cez-vodnu-nadrz-ruzin-ma/264777-clanok.html

Most cez Ružín zrekonštruuje Strabag za 1,65 milióna eur

Korzár Košice 9. jún 2017 o 12:26 MARIÁN KIZEK

Kraj sľubuje, že bude hotový do konca roka.

KOŠICE. Bratislavská stavebná spoločnosť Strabag napokon zrekonštruuje most cez Ružín.

Rozhodlo sa o tom v piatok predpoludním po vyhodnotení súťažných ponúk na jeho rekonštrukciu.

Úrad KSK pôvodne predpokladal, že oprava mosta bude stáť zhruba 8,5 milióna eur.

Víťazná firma napokon ponúkla o niečo menej ako pätinovú cenu - 1 651 200,75 € s DPH.

V poradí ďalšie dve oslovené firmy boli už drahšie, košická Eurovia chcela zrekonštruovať most za 3,01 milióna eur a tretie Inžinierske stavby Košice boli ešte o 20 000 eur drahší.

Bernát: Do konca roka by mal byť most hotový

"Vyhralo variantné technické riešenie, ktoré nám aj vrátane jeho rozpočtu odobrili odborníci zo Stavebnej fakulty TU v Košiciach. V podstate zostáva pôvodná konštrukcia mostu, no natiahnu sa tam po jeho vonkajšom obvode nové káble. Týmto sa odstráni havarijný stav mostu. Víťazná firma by už začiatkom budúceho týždňa mala prevziať stavenisko a zaviazala sa, že stavebné práce ukončí za päť mesiacov. Pevne verím, že tak ako sme už predtým sľúbili, najneskôr koncom tohto roka sa obnoví premávka po tomto moste. Dovtedy sa ospravedlňuje motoristom za všetky komplikácie, ktoré majú od decembra 2016 v súvislosti s uzavretím tohto mostu," uviedol pre Korzár riaditeľ Úradu KSK Ondrej Bernát.


Čítajte viac: https://kosice.korzar.sme.sk/c/20554739/most-cez-ruzin-zrekonstruuje-strabag-za-165-miliona-eur.html#axzz4k9uJlN2t

Ako v Kocúrkove. Most cez Ružín je už pol roka uzavretý pre neschopnosť úradov

Sem vložte podnadpis

23. 05. 2017 19:37 ' KOŠICE/TV Markíza 

Most na Ružíne spájajúci Košice s Hnileckou dolinou a so Spišom využívali tisíce áut. Dnes jazdia po obchádzkových trasách. 

Pred pol rokom uzavreli pre havarijný stav most na Ružíne. Chceli ho rekonštruovať, no dodnes sa na ňom nepracuje. Do veci vstúpil Úrad pre verejné obstarávanie a celý proces naťahuje aj komunikácia s krajskou samosprávou.

V decembri minulého roka most na Ružíne definitívne uzavreli. Kraj neskôr, vzhľadom na mimoriadny stav oslovil tri stavebné firmy priamo, bez verejnej súťaže. Tento postup začal ešte koncom februára preverovať Úrad pre verejné obstarávanie, ktorý si od kraja vyžiadal potrebnú dokumentáciu.

"Nakoľko úradu nebola doručená dokumentácia kompletná, vyzval kontrolovaného aby dokumentáciu doplnil," uviedol hovorca Úradu pre verejné obstarávanie Ján Mažgút. Takto sa vec zdržala o tri týždne. Prečo nedodali potrebnú dokumentáciu na prvýkrát, sme sa nedozvedeli.

Potom, čo Úrad pre verejné obstarávanie obdržal z krajskej samosprávy už doplnenú dokumentáciu, začal pracovať. Dospel k predbežným výsledkom a žiadal, aby sa k nim kraj vyjadril.

Vo včerajšej odpovedi z úradu KSK sa však o ničom takom nehovorí. Tvrdia len, že čakajú na závery kontroly. Dnes sa situácia obrátila.

"Podľa mojich informácií už boli potrebné dokumenty zaslané na ÚVO," potvrdila hovorkyňa KSK Zuzana Bobríková.

Most na Ružíne spájajúci Košice s Hnileckou dolinou a so Spišom využívali tisíce áut. Dnes jazdia po obchádzkových trasách. Kraj tvrdí, že most zrekonštruujú do konca roka.

Kedy začnú most na Ružíne rekonštruovať je stále nejasné. Keď ÚVO dostane všetky potrebné dokumenty, bude mať mesiac na to, aby rozhodol. Ak postup kraja odobrí, samospráva vyberie zhotoviteľa. 

http://www.tvnoviny.sk/domace/1871263_ako-v-kocurkove-most-cez-ruzin-je-uz-pol-roka-uzavrety-pre-neschopnost-uradov?utm_source=markiza.sk&utm_medium=article&utm_content&utm_campaign=share

Rekonštrukcia mosta cez Ružín začne najskôr v máji

Výber zhotoviteľa na rekonštrukciu mosta nad vodnou nádržou Ružín je prerušený.

TELEVÍZIA KOŠICE, 10.04.2017 17:51 ' Spravodajstvo 

Výber zhotoviteľa na rekonštrukciu mosta nad vodnou nádržou Ružín je prerušený. Dôvodom je kontrola Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO). Ten skúma, či je zvolený priamy výber zhotoviteľa v súlade so zákonom, teda či na tento zvolený postup boli splnené všetky podmienky.
KSK: "Úrad pre verejné obstarávanie nám zakázal podpísať zmluvu s víťazom"
Riaditeľ Úradu Košického samosprávneho kraja (KSK), Ondrej Bernát: "Tým, že sme dostali list z Úradu pre verejné obstarávanie, ktorý nám zakázal podpísať zmluvu s víťazným uchádzačom, momentálne sú otvorené obálky s technickým riešením. V momente, keď nám Úrad pre verejné obstarávanie umožní pokračovať v procese výberu, tak vlastne otvoria sa obálky s cenovými ponukami."
ÚVO: "Kontrolu sme začali ešte vo februári, KSK ale nedodal kompletné podklady"
Podľa Úradu pre verejné obstarávanie je dôvodom zdržania len to, že Košický samosprávny kraj nedodal všetky materiály na prvýkrát. Takto posunul pôvodne 30 dňovú lehotu na kontrolu. Ako nám povedal Hovorca ÚVO, Ján Mažgút: "ÚVO kontrolu síce začal koncom februára, ale treba zdôrazniť, že pri výkone kontroly úrad vychádza vždy z kompletnej dokumentácie a minimálne táto podmienka splnená nebola, pretože pri prvotných kontrolných úkonoch bolo zistené, že dokumentácia nie je kompletná. Následne bolo kontrolovanému doručené dožiadanie o doplnenie tejto dokumentácie. Tá bola doplnená až začiatkom apríla."
Ak KSK zvolil postup v rozpore zo zákonom, celú súťaž budú musieť robiť znova
Výsledky kontroly by mali byť známe zhruba v polovici mája. Ak by ale kontrola nedopadla dobre, a zistilo sa porušenie zákona o verejnom obstarávaní, avizovaný termín ukončenia výstavby mosta cez Ružín, t.j. do konca tohto roka, by bolo zrejme ohrozený. "Tam by bol časový posun určte väčší. Nakoľko by bol verejný obstarávateľ nútený vyhlásiť súťaž nanovo. Určite je možné hovoriť aj o niekoľkomesačnom posune samotnej súťaže. Všetko ale záleží od toho, ako by verejný obstarávateľ zadefinoval jednotlivé podmienky, kritériá, resp. celý proces samotného verejného obstarávania," dodal Mažgút.
V procese výberu Úrad KSK oslovil tri firmy, ktoré predložili cenové ponuky. Ich výška zatiaľ nie je známa. Podľa pôvodných predpokladov sa mala zmluva s víťazom obstarávania podpísať v marci. Odhad nákladov na rekonštrukciu je 8,5 milióna eur.
Čo hovorí zákon?
Priame rokovacie konanie sa vo verejnom obstarávaní využíva len vo výnimočných prípadoch. Pri použití predmetného postupu musí ísť o takú mimoriadnu udalosť, ktorá bezprostredne ohrozuje život a zdravie ľudí a nebola spôsobená verejným obstarávateľom, predmetnú mimoriadnu udalosť tento nemohol predvídať a na zamedzenie šírenia jej následkov nie je k dispozícii dostatočný časový priestor na účely zrealizovania iných postupov verejného obstarávania (verejnú súťaž, užšiu súťaž).
Za dôvod na použitie predmetného postupu tak nemožno podľa zákona považovať nedostatky vyplývajúce zo zastaranosti a morálneho opotrebenia objektu, ktoré vznikali postupne a neboli následkom neočakávanej udalosti. Ak verejný obstarávateľ, resp. obstarávateľ mal o zlom stave objektu vedomosť dlhšie časové obdobie alebo zistené chyby neboli následkom jednorazovej mimoriadnej udalosti, ale následkom dlhodobého užívania objektu a jeho prirodzeného opotrebovania, nie je daný dôvod na použitie priameho rokovacieho konania podľa § 58 písm. c), resp. § 88 písm. d) zákona o verejnom obstarávaní.
 

https://www.tvkosice.sk/video/58ebab7b4526ca61af480e3f

STV Košice

Štart rekonštrukcie mosta cez Ružín je stále nejasný

TELEVÍZIA KOŠICE, 29.03.2017 14:50 ' Spravodajstvo 

Otázka rekonštrukcie mosta cez Ružín stále nemá odpoveď. Most je pre havarijný stav od decembra minulého roka úplne uzatvorený. To spôsobuje výrazné problémy pri cestovaní do Košíc nielen obyvateľom obce Opátka, ale aj obyvateľom Gelnice a ďalších obcí Hnileckej doliny. Strategický dopravný uzol s intenzitou dopravy 3400 áut za 24 hodín nahradila len čiastočne účelová lesná obchádzka. Vo Vestníku verejného obstarávania bolo zverejnené oznámenie o použití priameho rokovacieho konania, ktoré umožňuje legislatíva v dôsledku mimoriadnej udalosti.
Viac hovorkyňa KSK, Zuzana Bobríková: "Úrad pre verejné obstarávanie momentálne robí kontrolu. Zameral sa na to, či bola správne zvolená metóda výberu, teda priame rokovacie konanie. Kým nebude táto kontrola ukončená, tak obstarávateľ nemôže uzavrieť zmluvu s víťazným zhotoviteľom. Zatiaľ prebiehajú rokovania s troma firmami, ktoré boli oslovené. Pripravujú sa aj alternatívne riešenia, čakáme na závery úradu pre verejné obstarávanie."
O aké alternatívne riešenia ide sa dozvieme až po ukončení súťaže. Predmetom zákazky za vyše 7 miliónov Eur je vypracovanie projektovej dokumentácie s následným realizovaním stavebných prác na poškodenom moste. O tom, ktorá z trojice firiem Inžinierske stavby a.s - Eurovia SK, alebo Štrabag s.r.o. zákazku získa, sa dozvieme už o týždeň vo štvrtok, kedy by sa mali otvárať obálky s ponukami. Práce na rekonštrukcii mosta by mali začať hneď po podpise zmluvy.

https://www.tvkosice.sk/video/58dbb2424526ca7fc0859b5a

Korzár Košice

Premiér prisľúbil finančnú pomoc na rekonštrukciu mosta Ružín

Róbert Fico je na pracovnom výjazde v Košiciach.

24. feb 2017 o 17:24 LACO KEREKEŠ

Na snímke zľava podpredseda vlády SR pre investície a informatizáciu Peter Pellegrini, predseda vlády SR Robert Fico a minister financií SR Peter Kažimír.(Zdroj: TASR)Písmo:A-'A+234

Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.

KOŠICE. Košický samosprávny kraj dostane od vlády peniaze na rekonštrukciu mosta cez Ružín. V Košiciach to v piatok vyhlásil predseda vlády Robert Fico.

"Nepôjde pritom o stotisíc eur. Rozprávame o niekoľkých miliónoch," uviedol s tým, že kraj by mal dostať pomoc od vlády už v najbližších týždňoch. Presnú sumu však neuviedol.

Fico: Administratívna záležitosť

Podľa Fica spočíva otázka už len v tom, akým spôsobom túto pomoc vláda administratívne vyrieši.

Či to bude v rámci pomoci najviac zaostalým regiónom, alebo či peniaze dostane priamo krajská samospráva.

Podľa našich informácií župan Trebuľa o pomoc vlády žiadal už predtým. Z úradu vlády však ich list posunuli na ministerstvo dopravy.

To im odpovedalo, že ide o opravu cesty II. triedy, ktoré sú plne v kompetencii kraja, preto žiadne peniaze od nich nedostanú.

Tri firmy

Po rokovaní u župana Trebuľu s Ficom, ministrom financií Petrom Kažimírom (Smer) a košickým primátorom Richardom Rašim (Smer) sa však situácia zmenila.

Most cez priehradu Ružín je uzavretý pre havarijný stav od 23. decembra minulého roku. V súčasnosti prebieha výberové konanie na zhotoviteľa stavby.

Mal by ním byť jeden z trojice firiem Inžinierske stavby, Strabag alebo Eurovia SK.

Výsledok sa očakáva do 20. marca, dokedy by sa mala podľa predpokladov úradu KSK podpísať zmluva.

Skoro 5 miliónov

Odborníci odhadli cenu rekonštrukcie mosta na zhruba 8,4 milióna eur vrátane DPH.

Trebuľa v súvislosti s náročnosťou a precíznosťou, s akou sa projekt pripravuje, povedal, že pôjde o "hodinársku prácu" a že je presvedčený, že stavbu sa podarí ukončiť ešte do konca roku 2017 a možno aj skôr.


Čítajte viac: https://kosice.korzar.sme.sk/c/20468332/premier-prislubil-financnu-pomoc-na-rekonstrukciu-mosta-ruzin.html?utm_source=link&utm_medium=rss&utm_campaign=rss  

Korzár Košice

Pontónový most cez Ružín nebude

Pontónový most cez Ružín nebude

Zhasla nádej, že sa dopravná situácia predsa len zlepší.

21. feb 2017 o 20:54 JUDITA ČERMÁKOVÁ, ANNA NOVOTNÁ


Čítajte viac: https://kosice.korzar.sme.sk/c/20465634/pontonovy-most-cez-ruzin-nebude.html#ixzz4ZMQXZvOO  

TV Košice

VIDEO: Zastupiteľstvo KSK bolo aj o emóciách

VIDEO: Zastupiteľstvo KSK bolo aj o emóciách

TELEVÍZIA KOŠICE, 20.02.2017 18:17 ' Spravodajstvo 

Zastupiteľstvo Košického samosprávneho kraja sa dnes zaoberalo aj mostom cez Ružín. Medzi prvými bodmi rokovacieho programu bola informatívna správa o jeho rekonštrukcii. Na zasadnutie sa prišlo pozrieť aj niekoľko desiatok občanov, ktorí boli zvedaví, ako sa v tejto veci napreduje. Kým cesta z Gelnice do Košíc trvala pre uzáverou mosta asi 40 minút, teraz je to cez Sedlice asi 1h a 20 minút.
Obyvatelia priestor na zastupiteľstve nedostali
"Zdržiava nás to pri každodennej ceste do práce a doslova to otravuje život mnohým ľuďom, ktorí chodia a dochádzajú do práce do Košíc. Dnes sme sa nič nové nedozvedeli, len zhrnuli to, čo sme vedeli," povedala Anna Poláková, obyvateľka mesta Gelnica. Občania na krajskom zastupiteľstve v rámci rokovania napokon nevystúpili. Posledný návrh v rozprave bol ukončenie diskusie.
"To, čo sa tu robí, no nehnevajte sa... Mala byť diskusia, že sa môžu vyjadriť aj občania, a uzavrú to bez toho, aby niekto vyjadril svoj názor, to je len zahmlievanie, nič iné. Bola tu otázka, či sa by sa to stalo, aj keby most nebol preťažený. Nikto na to neodpovedal. Človek je z toho tak vytočený..." ozývali sa slová verejnosti, ktorá prišla na rokovanie KSK.
Župan Zdenko Trebuľa sa ale bráni. "Skoro dve hodiny sa venoval priestor tejto skutočnosti (most Ružín, pozn. red.) Ja som postupoval v zmysle rokovacieho poriadku. Mne rokovací poriadok ukladá, že pokiaľ poslanec navrhne ukončenie rozpravy, tak som dal návrh a rozprava bola ukončená. To je všetko. To nieže neboli vypočutí. Všetko má svoje pravidlá, " reagoval.
Hlavný statik predstavil spôsob rekonštrukcie
Pred poslancov a verejnosť vystúpil aj hlavný statik. Ako povedal, na rozhodnutie úplne uzavrieť most, musel nazbierať odvahu. Zdôraznil, že to nie je oprava, ale veľmi komplikovaná rekonštrukcia. Starý most sa pritom bude spájať s tým novým. "Jednotlivé úseky sa musia realizovať postupne. Napr. 10 metrov mostovky sa zabetónuje a musí sa počkať 28 dní - odskúšať pevnosť betónu a ideme ďalej, zasa približne ďalších 10 metrov," vysvetlil statik Jozef Kurimský. Dodal, že zatiaľ nemali čas ani možnosť preveriť nosnosť pilierov. Na to sa chystajú hneď, ako bude vybraný zhotoviteľ. "Keď sa ukáže, že treba zosilňovať piliere - pokiaľ nám to vodohospodári dovolia, budeme musieť o niečo spustiť vodu, a urobiť oplotenie, tzv. štetovnicovú stenu. Potom budeme môcť zosilňovať piliere. Ale verím, že to nebude potrebné," vyjadril sa Kurimský.
Pôvodná konštrukcia mosta zostáva
Pred rekonštrukciou bude najprv potrebné stabilizovať svahy pilotážou, resp. ukotviť most pri brehoch. Celý sa pritom zdvihne o 2 metre. Taká bude hrúbka novej mostovky. Pôvodná nosná konštrukcia zostáva. "Keď ho zvýšime o pár centimetrov alebo decimetrov, tak sa nič nedeje. My potrebujeme pridať výšku, aby sme hore aj dole mali menšie ťahové a tlakové sily," dodal.
Most je úplne uzavretý od decembra. Prechod pre peších je možný len na vlastnú zodpovednosť. Viacerí poslanci prízvukovali, že po ňom chodia aj deti. Pre zvýšenie bezpečnosti tu má pribudnúť osvetlenie. Obyvatelia dotknutých obcí sa už v decembri sťažovali, že absolvovať aj 100 kilometrové obchádzky budú musieť bez akýchkoľvek varovaní - takmer zo dňa na deň. Kraj vtedy argumentoval tým, že stav mosta sa rapídne zhoršil za posledné mesiace. Ako povedal krajský poslanec a člen dopravnej komisie Rastislav Javorský, o tom, že stav mosta cez Ružín je naozaj zlý, mali v komisii informácie už začiatkom júna minulého roka. Pripomenul, že o 3 mesiace na to poslankyňa KSK a zároveň primátorka mesta Krompachy Iveta Rušinová navrhovala, aby sa dal stav mosta preskúmať. Návrh vtedy podporu nenašiel. Na dnešnom zastupiteľstve vyjadrila názor, že otázkou mosta by sa nemusel zaoberať len Košický samosprávny kraj.
"Keďže to má dopad nielen na okresy, ktoré boli stále citované, t.j. Košice - okolie a Gelnica, ale aj na okres Spišská Nová Ves a možno aj na ľudí, ktorí žijú v okrese Levoča, bolo by dobré, keby sa touto otázkou a problematikou zaoberali aj vyššie orgány," uviedla Rušinová.
Práce by sa mohli začať už v marci
S prvými prácami na moste by sa mohlo začať v marci. Termín ukončenia naďalej predpokladajú do konca tohto roka. "Priame rokovacie konanie bolo vyhlásené minulý týždeň v piatok. Oslovili sme 3 firmy, ktoré majú technické vybavenie, personálne zabezpečenie a skúsenosti s výstavbou či rekonštrukciou podobných mostov. 23. februára 2017 bude stretnutie s týmito firmami, dostanú podklady na to, aby predložili cenové ponuky," povedal pre média riaditeľ Úradu KSK Ondrej Bernát.
Cena realizácie rekonštrukcie mosta cez Ružín je odhadovaná na sumu 8,4 mil. eur. Vrátane rezervy na prípadnú sanáciu pilierov. Ak to bude potrebné, bude to na základe hydrogeologického prieskumu, ktorý chcú zrealizovať v marci.
Na dnešnom zastupiteľstve úrad informoval poslancov aj o tom, prečo niektoré navrhované riešenia neuspeli. V posledných týždňoch sa hovorilo o kompe, či dokončení starej cesty, ktorá prechádzala cez zaplavenú obec Košické Hámre. Do úvahy prichádzal aj pontónový most. Košický samosprávny kraj preto v januári požiadal Ministerstvo obrany SR o posúdenie, resp. preskúmanie náhradného premostenia. Rozhodnutie rezortu doručené ale zatiaľ nebolo. Stať by sa tak malo už v najbližších dňoch. Podľa vedenia kraja by ale na most, ktorý by musel byť umiestnený na hladine, musel na jednej zmene obsluhovať 30 až 40 ľudí.

https://www.tvkosice.sk/video/58ab253a4526ca090abe425b

TV Košice

Prvý krok k rekonštrukcii mosta. KSK oslovil 3 firmy

Prvý krok k rekonštrukcii mosta. KSK oslovil 3 firmy

TELEVÍZIA KOŠICE, 20.02.2017 11:46 ' SpravodajstvoVo vestníku dnes Úrad pre verejné obstarávenie zverejnil "Oznámenie o použití priameho rokovacieho konania v dôsledku mimoriadnej udalosti". Predmetom je rekonštrukcia, resp. Odstránenie havarijného stavu mosta II/547 020 Ružín, celkové odhadované náklady na rekonštrukciu sú 7 miliónov eur bez DPH ( takmer 8,5 milióna eur s DPH ).
Oslovené tri firmy, zmluvu chcú podpísať o mesiac
Obstarávateľ - Správa ciest Košického samosprávneho kraja v opise zákazky uvádza, že ide o realizáciu "v súvislosti so vznikom mimoriadnej udalosti na moste II/ 547020 Ružín, pri ktorej došlo k deformácii a náhlej strate únosnosti mosta." Predmetom je vypracovanie realizačnej projektovej dokumentácie s následným realizovaním stavebných prác na uvedenom moste. Oslovené boli tri subjekty: Inžinierske stavby, a. s., EUROVIA SK, a.s. a STRABAG s.r.o., predpokladaný termín uzatvorenia zmluvy s víťazom je 20. marec.
Most je uzavretý takmer dva mesiace
Most Správa ciest KSK uzavrela ešte začiatkom decembra 2016 pre nákladnú dopravu, následne od 24. decembra uzavreli most pre motoristov kompletne. V prevádzke je už len pre chodcov, ktorí ním do okamihu začatia rekonštrukcie môžu prechádzať, ale len na vlastnú zodpovednosť. Situáciu čiastočne rieši len sprístupnenie účelovej lesnej cesty, ktorú sa KSK snaží udržiavať a odstraňovať problémy s jej zjazdnosťou, podľa vyjadrení hovorkyne KSK Zuzany Bobríkovej z prvej polovice februára, práce a úpravy povrchu stáli zatiaľ viac ako 200 tisíc eur.
Intenzita dopravy úseku: 3400 áut za 24 hodín
Odstavený dopravný uzol bol priamym spojením s Košicami, podľa informácií z KSK bola intenzita dopravy pred jeho uzavretím 3399 áut za 24 hodín. Havarijným stavom mosta nastala kritická situácia pre obyvateľov obcí, ktoré využívali tento dopravný uzol a podľa informácií vo vestníku ÚVO, aj k obmedzeniu zásobovania liekmi, zdravotníckymi pomôckami ako aj k zhoršeniu dostupnosti služieb zdravotnej starostlivosti pre klientov tohto regiónu.
Čo hovorí zákon?
Priame rokovacie konanie sa vo verejnom obstarávaní využíva len vo výnimočných prípadoch. Pri použití predmetného postupu musí ísť o takú mimoriadnu udalosť, ktorá bezprostredne ohrozuje život a zdravie ľudí a nebola spôsobená verejným obstarávateľom, predmetnú mimoriadnu udalosť tento nemohol predvídať a na zamedzenie šírenia jej následkov nie je k dispozícii dostatočný časový priestor na účely zrealizovania iných postupov verejného obstarávania (verejnú súťaž, užšiu súťaž alebo priame rokovacie konanie).
Za dôvod na použitie predmetného postupu tak nemožno podľa zákona považovať nedostatky vyplývajúce zo zastaranosti a morálneho opotrebenia objektu, ktoré vznikali postupne a neboli následkom neočakávanej udalosti. Ak verejný obstarávateľ, resp. obstarávateľ mal o zlom stave objektu vedomosť dlhšie časové obdobie alebo zistené chyby neboli následkom jednorazovej mimoriadnej udalosti, ale následkom dlhodobého užívania objektu a jeho prirodzeného opotrebovania, nie je daný dôvod na použitie priameho rokovacieho konania podľa § 58 písm. c), resp. § 88 písm. d) zákona o verejnom obstarávaní.
Rekonštrukcia bude hotová do konca roka?
Ako v pondelok na zastupiteľstve Košického samosprávneho kraja informoval riaditeľ Úradu KSK Ondrej Bernát, trvanie realizácie je plánované do konca tohto kalendárneho roka. "Budeme sa snažiť, aby táto lehota bola skrátená, ale, samozrejme, nemôžme to skrátiť na úkor bezpečnosti."
Most sa bude rekonštruovať postupne, potrebná bude stabilizácia svahov na brehoch prostredníctvom pilotáže. Technologicky sa podľa jeho slov nedá rekonštruovať objekt počas obmedzenej premávky vozidiel, most tak bude aj počas prác pre dopravu uzavretý. Bernát ďalej konštatoval, že prvou alternatívou bolo most zbúrať a postaviť nový. Realizácia by trvala dva - tri roky s nákladmi zhruba 30 miliónov eur. Napokon sa našlo rýchlejšie a lacnejšie riešenie navrhnuté statikom a verifikované ďalšími odborníkmi. "Tá rekonštrukcia bude v podstate spočívať v tom, že nad pôvodnou konštrukciou mosta sa postaví kompozitný nový most, ktorý sa spriahne s pôvodnou konštrukciou," povedal Bernát.
Most nad Ružínom má 50 rokov a od roku 2004 je jeho vlastníkom KSK. V rokoch 2015 - 2016 došlo postupne k zhoršeniu jeho stavu až na stupeň havarijný.
Zdroj: Vestník číslo 36/2017 - 20.02.2017, TASR, TV KOŠICE

https://www.tvkosice.sk/video/58aac9d14526ca39c967a690

Košice dnes

Poslanci ľudí postihnutých zavretím mosta nevypočuli

Košice dnes

Poslanci ľudí postihnutých zavretím mosta nevypočuli

http://kosicednes.sk/dennik/clanky/poslanci-ludi-postihnutych-zavretim-mosta-nevypoculi/ 

20.02.17

Foto: sul

Hladina vodnej nádrže sa pre kompu nezníži, nebude ani plnohodnotná cesta namiesto súčasnej provizórnej obchádzky. Takto včera uzavreli poslanci Košického samosprávneho kraja rokovanie o uzavretom moste cez Ružín.

Úrad župy v predloženom materiáli zdôvodnil, že pokles hladiny Ružína by znemožnil plnenie základných funkcií vodnej stavby, kompa by si vyžadovala úpravu brehov a vyhlásenie plavebnej dráhy, stavba plnohodnotnej cesty od Zlatníka po Opátku zasa výkup pozemkov a nutnosť procesu vyhodnotenia vplyvov na životné prostredie.

"Nevieme vstúpiť na cudzie pozemky a vybudovať cestu bez toho, aby sme mali príslušné oprávnenia. Opatrenia, ktoré sme robili, sme mohli robiť len vďaka tomu, že bola vyhlásená mimoriadna situácia," vysvetlil riaditeľ Úradu KSK Ondrej Bernát. Brzdou sú aj náklady, ktoré odhadol na 10 miliónov eur.

Jediné čomu poslanci vyhoveli, bolo, že po obdržaní posudku armády k výstavbe pontónového mosta sa k tejto možnosti riešenia stretne krízový štáb.

Atmosféra búrlivé zastupiteľstvá o parkovaní nepripomínala. / Foto: veja

Nevypočutí občania

Zasadnutia sa zúčastnila aj približne dvadsiatka obyvateľov Opátky a okolitých obcí Kojšov, Margecany či Jaklovce. Priestor vyjadriť sa ale nedostali. Neuspel ani poslanec župy Rastislav Trnka (nezávislý), ktorý navrhol vypočuť poslanca Mestského zastupiteľstva v Košiciach Jaroslava Polačeka (nezávislý). Ten situáciu s mostom, ktorý zničila nákladná doprava, dlhodobo kritizuje a tvrdí, že samosprávny kraj ako správca komunikácie zanedbal svoje povinnosti.

Poslanec Ján Jakubov (Smer) ale navrhol diskusiu ukončiť, čo zastupiteľstvo schválilo. "Uzavrú to bez toho, aby niekto povedal svoj názor. To je čisto len zahmlievanie," povedal po rokovaní jeden z nahnevaných občanov.

"Neviem, kto boli nevypočutí občania," reagoval župan Zdenko Trebuľa.

Letáky Kotlebu

Namiesto možnosti vystúpiť pred volenými zástupcami tak občania odchádzali s letáčikmi strany Mariána Kotlebu, ktoré jej prívrženci na zasadnutí rozdávali.

"Začína byť úplnou zvyklosťou, že si tu robí jedna politická strana kampaň, ale občan, ktorý je poškodený, slovo nedostane," vyhlásil občiansky aktivista Karol Labaš.

"Ja som sa k takémuto letáčiku nedostal, čiže to neviem posúdiť," povedal k tomu Trebuľa.

Kto bude dodávateľom rekonštrukcie?
Kraj už začal aj s výberom zhotoviteľa. Na predloženie ponuky vyzval firmy Inžinierske stavby, Strabag a Skanska. Hodnota zákazky je približne sedem miliónov eur bez DPH, predpokladaný dátum uzavretia zmluvy je 20. marec. Priame pridelenie zákazky umožňuje vyhlásená mimoriadna situácia. Podľa vedúceho Úradu KSK Ondreja Bernáta oslovili firmy, s ktorými už majú skúsenosti a ktoré majú na stavbu kapacity a referencie. "Naša predstava je, aby to dodávateľ nerobil prostredníctvom subdodávok," vysvetlil Bernát. Dodáva, že podľa zákona stačilo osloviť iba jednu firmu. "Aby sme zabezpečili súťaživosť a aby sa znížila cena, sme si vyžiadali tri ponuky," dodal.  

TV Košice

VIDEO: Zastupiteľstvo KSK bolo aj o emóciách

https://www.tvkosice.sk/video/58ab253a4526ca090abe425b  

Spravodajstvo Zastupiteľstvo Košického samosprávneho kraja sa dnes zaoberalo aj mostom cez Ružín. Medzi prvými bodmi rokovacieho programu bola informatívna správa o jeho rekonštrukcii. Na zasadnutie sa prišlo pozrieť aj niekoľko desiatok občanov, ktorí boli zvedaví, ako sa v tejto veci napreduje. Kým cesta z Gelnice do Košíc trvala pre uzáverou mosta asi 40 minút, teraz je to cez Sedlice asi 1h a 20 minút.

Obyvatelia priestor na zastupiteľstve nedostali
"Zdržiava nás to pri každodennej ceste do pr áce a doslova to otravuje život mnohým ľuďom, ktorí chodia a dochádzajú do práce do Košíc. Dnes sme sa nič nové nedozvedeli, len zhrnuli to, čo sme vedeli," povedala Anna Poláková, obyvateľka mesta Gelnica. Občania na krajskom zastupiteľstve v rámci rokovania napokon nevystúpili. Posledný návrh v rozprave bol ukončenie diskusie.
"To, čo sa tu robí, no nehnevajte sa... Mala byť diskusia, že sa môžu vyjadriť aj občania, a uzavrú to bez toho, aby niekto vyjadril svoj názor, to je len zahmlievanie, nič iné. Bola tu otázka, či sa by sa to stalo, aj keby most nebol preťažený. Nikto na to neodpovedal. Človek je z toho tak vytočený..." ozývali sa slová verejnosti, ktorá prišla na rokovanie KSK.
Župan Zdenko Trebuľa sa ale bráni. "Skoro dve hodiny sa venoval priestor tejto skutočnosti (most Ružín, pozn. red.) Ja som postupoval v zmysle rokovacieho poriadku. Mne rokovací poriadok ukladá, že pokiaľ poslanec navrhne ukončenie rozpravy, tak som dal návrh a rozprava bola ukončená. To je všetko. To nieže neboli vypočutí. Všetko má svoje pravidlá, " reagoval.  

Korzár

Župní poslanci rokovali o uzavretí mosta cez Ružín. Ľudia odišli nespokojní

Poslanci: A čo sa robilo doteraz?

20. feb 2017 o 13:11 LACO KEREKEŠ


Čítajte viac: https://kosice.korzar.sme.sk/c/20463981/zupni-poslanci-rokovali-o-uzavreti-mosta-cez-ruzin-ludia-odisli-nespokojni.html#ixzz4ZFiSEAJq  

Slovenská televízia

odvysielala vo svojom spravodajstve REPORTÉRI 13.02.2017:

Video TV Markíza 

neprejazdná cesta

Obchádzkový tankodrom - neprejazdná cesta a pozrite ďalej na YouTube

https://www.youtube.com/watch?v=9_86NLgMjH8&feature=youtu.be&list=PLaJiz3I8Tpus7Ev0B9nCOIIrqaKg0PxiK     

TELEVÍZIA KOŠICE

Kvôli rekonštrukcii chcú čiastočne vypustiť Ružín

Kvôli rekonštrukcii chcú čiastočne vypustiť Ružín

TELEVÍZIA KOŠICE, 02.02.2017

Košický samosprávny kraj (KSK) požiadal Slovenský vodohospodársky podnik, odštepný závod Košice, o stanovisko k návrhu na alternatívne riešenie krízového stavu po uzavretí mosta Ružín. Poslanci v januári navrhli ako alternatívu čiastočné zníženie hladiny nádrže a "pokládku cestných panelov" na starú cestu, ktorá prechádzala cez zaplavenú obec Košické Hámre. Vo svojom návrhu odhadli predpokladané zníženie hladiny na dva až tri metre. Informovala o tom dnes hovorkyňa kraja Zuzana Bobríková.

https://www.tvkosice.sk/video/58934c044526ca2618babd7b   

Korzár SME

Poslanci podali trestné oznámenie pre havarijný stav mosta Ružín

Tvrdia, že ide o hrubé zanedbávanie povinnosti správcu. Kraj sa bráni.

1. feb 2017 o 19:45 MICHAL LENDEL

Čítajte viac: https://kosice.korzar.sme.sk/c/20448816/poslanci-podali-trestne-oznamenie-pre-havarijny-stav-mosta-ruzin.html#ixzz4XiYgMMhE   

Korzár SME

Skratku okolo Ružína z Opátky demolujú, situácia sa má zhoršovať

Skratku okolo Ružína z Opátky demolujú, situácia sa má zhoršovať

Skratka k Zlatníku je v zlom stave. Napriek snahe cestárov ju autá ničia.

27. jan 2017

Čítajte viac: https://kosice.korzar.sme.sk/c/20443743/skratku-z-opatky-demoluju-situacia-sa-ma-zhorsovat.html#ixzz4Xi9eY1JN   

korzár SME

Okolo Ružína sa motali vojaci. Budú stavať pontónový most?

Okolo Ružína sa motali vojaci. Budú stavať pontónový most?

Komerčné riešenie by mohlo stáť rádovo aj takmer pol milióna eur za rok.

27. jan 2017 o 0:00 LACO KEREKEŠ

Čítajte viac: https://kosice.korzar.sme.sk/c/20443798/okolo-ruzina-sa-motali-vojaci-budu-stavat-pontonovy-most.html#ixzz4XiAjunbX   

TELEVÍZIA KOŠICE

VIDEO: Obchádzku do Opátky ničí počasie a dodávky

VIDEO: Obchádzku do Opátky ničí počasie a dodávky

TELEVÍZIA KOŠICE, 25.01.2017 08:23 ' SpravodajstvoMost cez Ružín je kvôli havarijnému stavu zatvorený už mesiac, presne od Štedrého dňa. Motoristom z Opátky, Margecian a okolia zostali pre spojenie s Košicami len zdĺhavé obchádzky alebo lesná účelová cesta.

https://www.tvkosice.sk/video/5888536f4526ca03a2d21e4a   

TELEVÍZIA KOŠICE

Zisťujú možnosť stavby pontónového mosta

Zisťujú možnosť stavby pontónového mosta

TELEVÍZIA KOŠICE, 25.01.2017 17:55 ' SpravodajstvoPresne na Mikuláša, 6. decembra 2016 Košický samosprávny kraj oznámil, že most cez Ružín má vážny problém. A spolu s ním aj obyvatelia Opátky a priľahlých obcí.
Ubehli necelé dva mesiace a nás zaujímalo, kam sa posunula príprava rekonštrukčných prác a prípadné ďalšie alternatívne možnosti riešenia obchádzok pre obyvateľov lokality.

https://www.tvkosice.sk/video/5888d89d4526ca03a2d21e50   

Košice dnes 24

Most cez Ružín v rekonštrukcii: Na koľko sa odhaduje oprava?

Most cez Ružín v rekonštrukcii: Na koľko sa odhaduje oprava?

Na riešenie mimoriadnej situácie v súvislosti s uzatvorením cestného mosta cez vodnú nádrž Ružín Košický samosprávny kraj (KSK) zatiaľ vynaložil zhruba 400.000 eur.

4. január 2017

http://kosice.dnes24.sk/most-cez-ruzin-v-rekonstrukcii-na-kolko-sa-odhaduje-oprava-259754   

Košická televízia

VIDEO: Zatvorený most im prevráti život naruby

Košická televízia

VIDEO: Zatvorený most im prevráti život naruby

TELEVÍZIA KOŠICE, 09.12.2016 12:37 '

SpravodajstvoRozhorčenie, zmätok a obavy. To sú najnovšie pocity obyvateľov obce Opátka. Tí budú od pondelka prakticky odrezaní od sveta. Dôvodom je most cez Ružín, ktorý pre zlý stav úplne uzavrú. Nie na týždeň ani na dva, ale minimálne na jeden rok. Zrušenie tohto dôležitého prepojenia spišského regiónu s Košicami považujú za zlý vtip.
Škôlka v susednej obci bude odrazu od Opátky vzdialená 80 km

V obci totiž nemajú ani poštu a obchod funguje minimálne. Rozhodnutie Košického samosprávneho kraja v praxi tiež znamená, že deti by mali do škôlky denne dochádzať viac ako 80 km. Alebo nebudú chodiť do materskej školy do Košickej Belej, ako sú zvyknuté, ale do Veľkého Folkmára. Viacerým rodičom sa ale takéto riešenie nepáči, a hľadajú iné možnosti. https://www.tvkosice.sk/video/5849ec084526ca249b129fb9  a ďalšie videá

TV Markíza

Video - most a reportáž zo stretnutia so statikom

Video - most a reportáž zo stretnutia so statikom

http://videoarchiv.markiza.sk/video/56672_most-cez-ruzin-zatvoria  Sekcia: TV novinyDĺžka: 00:02:04Publikované:

St 21.dec 2016 

TELEVÍZIA KOŠICE

VIDEO: Most cez Ružín je v zlom stave už roky

VIDEO: Most cez Ružín je v zlom stave už roky

TELEVÍZIA KOŠICE, 08.12.2016

Témou číslo jeden je v posledných dňoch aj havarijný stav mosta cez Ružín a jeho plánované úplné uzatvorenie. V akom stave tento most je, si mnohí vodiči pri prejazde autom zrejme ani neuvedomovali. Podľa obyvateľov Opátky je však tento most vo veľmi zlom stave už roky. Podľa nich sa o tom vedelo, veď prvé dopravné obmedzenia na moste začali už v lete.

https://www.tvkosice.sk/video/5849986b4526ca3dab272bfd  (aj video)

Topky sk

Obrovský problém pre východ Slovenska: FOTO Most cez Ružín uzavrú, hrozí jeho zrútenie

Obrovský problém pre východ Slovenska: FOTO Most cez Ružín uzavrú, hrozí jeho zrútenie

11.12.2016 05:55

KOŠICE - Obrovský problém na východe Slovenska! Most cez Ružín spája tri okresy - Košice okolie, Spišskú Novú Ves a Gelnicu. Od pondelka 12. decembra ho úplne uzavrú pre všetkých, aj peších. Päťdesiatročný most je podľa odborníkov v kritickom stave, hrozí jeho zrútenie a tak je oprava nevyhnutná. Oprava bude trvať minimálne rok a zasiahne do života tisícok ľudí!

http://www.topky.sk/cl/10/1594937/Obrovsky-problem-pre-vychod-Slovenska--FOTO-Most-cez-Ruzin-uzavru--hrozi-jeho-zrutenie  

Korzár SME

Most ponad Ružín uzavrú a opravia. Pozrite si, v akom je stave

Most ponad Ružín uzavrú a opravia. Pozrite si, v akom je stave

Oprava má trvať približne rok.

Vo videu vnútro a armatúra

7. dec 2016

Čítajte viac: https://kosice.korzar.sme.sk/c/20404055/most-ponad-ruzin-uzavru-a-opravia-pozrite-si-v-akom-je-stave.html#ixzz4XiCr2CFV   

TASR

VIDEO: Most cez priehradu Ružín pre havarijný stav uzatvoria

TASR, 6. decembra 2016 15:26, aktualizované 6. decembra 18:19 

Most leží na ceste druhej triedy II/547 na trase medzi Košicami a Spišskou Novou Vsou. Podľa expertov vykazuje vážne trvalé deformácie s priečnymi trhlinami.

http://www.teraz.sk/ekonomika/doprava-most-cez-priehradu-ruzin-pre/232166-clanok.html  

kosicke spravy.sk

Most cez Ružín má 50 rokov

Most cez Ružín má 50 rokov

KOŠICE - Strategicky významný most cez Ružín, spája tri okresy - Košice okolie, Gelnica a Spišská Nová Ves.

06.12.2016 - 21:42Zdroj: kosickespravy.sk

Mostná konštrukcia bola postavená v roku 1967, ešte pred napustením priehrady. Tvorí ju rámová konštrukcia s rozpätím poli 38,5 m + 77,0 m + 38,5 m s posuvným kĺbom uprostred stredového poľa. Celková dĺžka premostenia je 152,4 m. Most je rozdelený posuvným kĺbom na dva dilatačné celky. Nosná konštrukcia bola vybudovaná technológiou letnej montáže na voľnú konzolu z votknutých pilierov. Je to prefabrikovaný most, na montáži predpínaný. Pôvodná technická a projektová dokumentácia sa nezachovala.

Most prešiel do vlastníctva Košického samosprávneho kraja po vzniku vyšších územných celkov pri delimitácii ciest II. a III. triedy v roku 2004. Správcom mosta je Správa ciest Košického samosprávneho kraja. V zmysle technického predpisu SC KSK sa vždy po štyroch rokoch vykonáva hlavná prehliadka mosta. Jej cieľom je objektívne zhodnotenie stavu konštrukcie ako celku, aj jednotlivých častí mosta a jeho zariadení z hľadiska zaťažiteľnosti, životnosti a funkčnosti. Počas štvorročného intervalu dochádza k procesom, ktoré ovplyvňujú stavebno-technický stav mosta. Po vyhodnotení stavu prijíma SC KSK adekvátne opatrenia.

Pri hlavnej prehliadke mosta 18. novembra 2016 boli zistené poruchy, ktoré majú vplyv na zaťažiteľnosť nosnej konštrukcie mosta. Boli zistené tieto poruchy:

viac: http://www.kosickespravy.sk/most-cez-ruzin-ma-50-rokov  

cassovia.sk

Časový priebeh

Časový priebeh 

http://www.cassovia.sk/news/20344  

 Situácia a opatrenia v súvislosti s mostom cez Ružín

@ Aktuálne -> Doprava Jan 07 2017 - 10:50 GMT

Aktuálna situácia pri riešení havarijného stavu na moste cez Ružín, doteraz prijaté opatrenia na zmiernenie dôsledkov uzavretia mosta

Most cez vodnú nádrž Ružín na ceste II/547 medzi Košickou Belou a Veľkým Folkmárom je uzavretý od soboty 24. decembra 2016. Do doby začatia rekonštrukčných prác je cez most možný prechod pre peších na vlastnú zodpovednosť. Správa ciest Košického samosprávneho kraja (SC KSK), ako správca komunikácií II. a III. triedy a mostov na území kraja, robí opatrenia na zmiernenie následkov krízového stavu, ktorý vznikol po uzavretí mosta.

Most Ružín bol pravidelne udržiavaný, v zmysle platných technických predpisov boli vykonávané bežné a hlavné prehliadky.

  • Pri hlavnej prehliadke v novembri 2015 bol konštatovaný zhoršený stavebnotechnický stav a most zaradený do stupňa 5 - zlý stav (zo sedemstupňového ohodnotenia). Navrhnuté boli doplňujúce činnosti - diagnostika mosta, prepočet zaťažiteľnosti mosta vzhľadom na zistenú deformáciu mosta v strede rozpätia. Okamžitá príprava podkladov.

  • Časový priebeh nasledujúcich prác:

  • február 2016 stavebno-statický prieskum mosta

  • marec 2016 zahájená diagnostika železobetónovej konštrukcie mosta

  • júl 2016 zníženie rýchlosti na 30 km/h a obmedzení prejazdu nákladných vozidiel nad 12,5 t.

  • september 2016 - písomné upozornenie na dodržiavanie obmedzenia prejazdu vozidiel nad 12,5 t obciam Opátka, Košická Belá, Folkmar so žiadosťou o tlmočenie upozornenia podnikateľským subjektom v ich katastrálnom území. Upozornenie dostali am Mestské lesy Košice. Hmotnostné obmedzenie na moste sa nedodržovalo.

  • 23. novembra 2016 - na základe výzvy referenta mostov SC KSK Ing. Antona Koľveka boli pri miestnej obhliadke za účasti autorizovaného statika Ing. Jozefa Kurimského zistené nové poruchy (pravidelné trhliny krytu vozovky v miestach spojov prefabrikátov nosnej konštrukcie).

  • 28. novembra 2016 - odborné zameranie priehybu nosnej konštrukcie pre potvrdenie havarijnej situácie mosta Ružín - osadené geodetické body.

  • 6. decembra 2016 - mimoriadne pracovné rokovanie v súvislosti s mimoriadnou prehliadkou mosta za účasti kompetentných zástupcov orgánov a organizácií štátnej správy

  • čiastočná uzávierka mosta pre nákladnú dopravu od 7. decembra 2016, prejazd osobných vozidiel za prijatia podmienok stanovených statikom do 23. decembra 2016

  • 9. decembra 2016 - zisťovanie možnosti využitia pontónového mostu ako náhradnej prepravnej trasy na Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR u štátneho radcu odboru krízového riadenia Ing. Šišku. Týmto zariadením disponuje Ministerstvo obrany SR.

  • 12. decembra 2016 - prednosta Okresného úradu Košice vyhlásil mimoriadnu situáciu

Poruchy zaťažiteľnosti mosta boli zistené koncom roku 2015. Správa ciest ich neschovávala, netajila, ale po ich zistení okamžite riešila a zabezpečovala podklady na zistenie príčiny porúch. Na základe výsledkov hlavnej prehliadky bol doporučený stavebno-technický prieskum mosta.

Stavebno-technický prieskum mosta sa skladal z podrobného zisťovania viacerých ukazovateľov:

  • geodetické zameranie mosta vrátane brehov pod mostom a blízkeho okolia

  • podrobné inžinierske zameranie stavebnej konštrukcie a zvlášť podrobné inžinierske zameranie statických nosných prvkov, vrátane očíslovania prefabrikátov

  • geodetické zameranie zvislosti pilierov, možné poklesnutie, podmytie pilierov

  • zistenie degradácie pilierov vplyvom dlhodobého pôsobenia vody

  • polohové zistenie kotviacich nosných prvkov

  • zistenie stavu oceľovej nosnej konštrukcie vo vnútri mostných nosníkov a zistenie funkčnosti interakcie oceľovej konštrukcie so železobetónom.


Diagnostika železobetónových konštrukcií mosta

  • odobratie vzoriek betónu a zistenie súčasných pevnostných charakteristík

  • odobratie vzoriek betónu na posúdenie možnej degradácie (karbonatácie betónu)

  • geodetické zameranie trvalých deformácií nosných prvkov

  • získanie pružných prevádzkových deformácií

  • meranie pružných deformácii presnými prístrojmi v spolupráci s vedeckými inštitúciami.


Výsledky stavebno-technického prieskumu mosta

  • Na základe sledovania vertikálnych posunov mostnej konštrukcie pre jedno nákladné vozidlo na prepravu dreva s celkovou hmotnosťou 30 - 40 t bolo zistené kmitanie o hodnote 10 mm.

  • Pri viacerých vozidlách sa toto kmitanie podstatne zvýši.

  • Zo statického zaťaženia vychádza dopravné zaťaženie 30 kN/m, čo zodpovedá hodnote 3 t/m.

  • Priehyb od vlastnej tiaže a stáleho zaťaženia je 266 mm, priehyb od dopravy je 90 mm, výsledný priehyb je 356 mm. Limitný priehyb je 77 mm.

  • Z výsledkov meraní možno konštatovať neprípustný priehyb vnútorných konzol mostovky (päťnásobne prekročenie).

  • Zo zistených nadmerných priehybov možno konštatovať, že v ťahaných zónach dochádza k plastickým deformáciám káblov.

  • Na základe celkového posúdenia vzhľadu, výsledkov karbonatizačných zmien a uskutočnených chemických skúšok je možné konštatovať najmenšiu pevnosť betónu v miestach najväčšieho ohybového momentu - nad podporou.

  • Čo sa týka stanovených koncentrácií chloridov je zrejmá skutočnosť, že betón bol exponovaný priesakom z používaných posypových solí resp. aj dlhodobým vplyvom vlhkosti.

Súčasťou stavebno-technického prieskumu bol predbežný statický posudok z apríla 2016.

Na základe výsledkov stavebno-technického prieskumu a statického posúdenia odborne spôsobilou osobou, Správa ciest KSK na moste znížila rýchlosť na 30 km/h a obmedzila prechod nákladných vozidiel nad 12,5 t. Tieto opatrenia 1. júla 2016 odsúhlasilo Okresné riaditeľstvo Policajného zboru Košice - okolie, Okresný dopravný inšpektorát. Dňa 4. augusta 2016 Okresný úrad Košice - okolie, odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií určil dočasné dopravné značenie.

Prijatými opatreniami Správa ciest KSK netajila, že stavebnotechnický stav mosta je veľmi zlý. Avšak pri dodržiavaní prijatých opatrení bol jeho stav udržateľný do doby prijatia náhradných opatrení a prípravy úplnej rekonštrukcie mosta.

Napriek prijatým opatreniam a písomným upozorneniam lesným spoločenstvám a dotknutým obciam, vrátane obce Opátka, cez most naďalej premávali ťažké nákladné vozidlá. Prepravovali hlavne drevnú hmotu (aj z obce Opátka smerom na Lodinu), zaťaženie takýchto vozidiel sa odhaduje až do 50 ton. Všeobecné nerešpektovanie prijatých opatrení SC KSK viedlo v krátkom čase k ďalším vizuálne zisteným poruchám na mostovke. Tieto poruchy boli následne potvrdené meraním.

Správca mosta neutajoval tieto skutočností. Okamžite prijal opatrenia, ktoré sú tu uvedené a zdokladovateľné. Vzniknutú situáciu riešil správca zvolaním krízového štábu 9. decembra 2016. Zúčastnili sa na ňom všetky strany dotknuté touto udalosťou.

Následne 12. decembra 2016 bolo zvolané mimoriadne stretnutie a vyhlásená mimoriadna situácia pre územie Košického kraja. V záujme bezpečnosti cestnej premávky, ochrany života a cestujúcej verejnosti boli prijaté opatrenia súvisiace so zmiernením dopadu úplnej uzávery mosta na obyvateľstvo.

Na zmiernenie následkov mimoriadnej situácie boli prijaté opatrenia:

  1. Predĺžiť čiastočnú uzáveru mosta; zriadiť stálu 24 hodinovú službu na oboch stranách mosta, zabezpečiť prejazdnosť jedného osobného motorového vozidla a zamedziť prejazd nákladných vozidiel nad 3,5 tony do termínu odsúhlaseného statikom 23. decembra 2016.

SC KSK zabezpečila počas čiastočnej uzávery mosta prejazd jedného motorového vozidla pri dodržaní potrebných bezpečnostných opatrení.

  1. Zabezpečiť zahájenie prác na úprave účelovej lesnej komunikácie medzi Opátkou a Zlatníkom pri Košickej Belej, ktorá bude zabezpečovať nevyhnutné spojenie pre obyvateľov obce Opátka

Lesná účelová cesta v dĺžke 4,0 km je upravená. Trasa má slúžiť na zmiernenie dôsledkov hlavne pre obec Opátka. Je to účelová komunikácia, vodič musí rátať s tým, že ide po ceste, ktorá nemá parametre. Trasa je zabezpečovaná dopravno bezpečnostnými prvkami, prejazdnosť udržiava SC KSK. Cesta je využívaná na vlastné riziko.

  1. Na výpomoc pri preprave osôb z obce Opátka zabezpečiť nákup vhodného motorového vozidla minimálne pre 9 osôb s možnosťou použitia na účelovej lesnej cestu Opátka - Košická Belá,

Aktuálne prebieha proces verejného obstarania 9-miestneho vozidla formou elektronického trhoviska. Po ukončení procesu sa bude vozidlo využívať na zmiernenie dôsledkov havarijného stavu v obci Opátka

  1. Bezodkladne zabezpečiť opravu krytu vozovky na obchádzkovej trase pre osobné vozidlá medzi obcou Obišovce a okresnou hranicou Košice okolie - Prešov, ktorá pokračuje cez Ruské Pekľany, Sedlice do Margecian.

Správa ciest KSK zabezpečila opravu krytu vozovky v dĺžke 2,9 km. Tento úsek bude počas úplnej uzávery mosta súčasťou obchádzkovej trasy pre osobné motorové vozidlá.

Vyjadrenie statika k stavu mosta

Dňa 23. novembra 2016 na základe výzvy referenta mostov SC KSK Ing. Antona Koľveka boli pri miestnej obhliadke za účasti autorizovaného statika Ing. Jozefa Kurimského zistené nové poruchy konštrukcie mosta, ktoré vznikli dôsledkom zmeny statického pôsobenia celej nosnej konštrukcie mosta. Išlo o pravidelné trhliny krytu vozovky v miestach spojov prefabrikátov nosnej konštrukcie. Vzniknuté trhliny naznačujú, že konštrukcia stráca pôvodnú únosnosť a prechádza pod pôsobenie síl, na ktoré nebola staticky vystužená.

Nedovolené deformácie mosta vyvolané mnohoročnými cyklickými zaťaženiami spôsobili vznik plastických deformácií nosných káblov a nadmernému priehybu nosnej konštrukcie.

Z uvedeného dôvodu sa nosná konštrukcia mosta stáva staticky nespoľahlivou a prestáva bezpečne plniť svoju nosnú funkciu.

Vzhľadom na nerešpektovanie obmedzení zaťažiteľnosti mosta došlo k vážnemu poškodeniu výstuže nosnej konštrukcie mosta, v dôsledku čoho bolo nutné bezodkladne prijať nevyhnutné opatrenia na zabezpečenie bezpečnosti dopravy na moste.

Obchádzkové trasy pre osobnú dopravu

Obchádzková trasa Margecany - Sedlice - Ruske Pekľany - Obišovce - Košice je k dispozícii pre osobné motorové vozidla. Rekonštrukcia úseku na území Košického kraja pri Obišovciach bola dokončená 16. decembra.

Dĺžka uvedenej obchádzkovej trasy je 49,5 km. Pôvodná trasa cez most Ružín - Jahodná - Košice je 38,6 km, obchádzka je dlhšia o 10,9 km. Trasa cez Obišovce a Lemešany po diaľnici D1 do Košíc je 50,9 km, číže oproti pôvodnej trase je dlhšia o 12,3 km.

Prehľad dĺžky obchádzok pre osobné motorové vozidlá:

Trasa Margecany - Košická Belá - Jahodná - Košice 38,6 km

Trasa Margecany - Klenov - Obišovce - Družstevná pri Hornáde - Košice 49,5 km (rozdiel oproti ceste cez Košickú Belú +10,9 km)

Trasa Margecany - Klenov - Obišovce - diaľnica D1 - Košice 50,9 km (rozdiel oproti ceste cez Košickú Belú +12,3 km)

Informácie

Všetky aktuálne informácie sú zverejňované na stránke Košického samosprávneho kraja www.vucke.sk  v časti Doprava - Most Ružín

http://web.vucke.sk/sk/kompetencie/doprava/most-ruzin/ 

Informácie o autobusových spojoch sú aktualizované na stránkach dopravcu www.eurobus.sk 

aj najpoužívanejšou vyhľadávači www.cp.sk 

Rozsah dopravných služieb, časové polohy jednotlivých spojov a konkrétne riešenia dopravných potrieb cestujúcej verejnosti budú naďalej aktuálne posudzované v spolupráci s dopravcom a starostami jednotlivých obcí.