CESTA II. TRIEDY

03.02.2017

Povedzeme si niektoré základné parametre, aké má splňať cesta II. tredy. Rozdelenie cestných komunikácií z hľadiska dopravného významu cestnej siete vyplýva z aktualizovanej STN 736101. Na rozdelenie cestných komunikácií z hľadiska dopravného významu nadväzuje návrh nového číslovania ciest ( pozri ďalej ). a) Podľa dopravného významu (v zmysle STN 736101) sa cestné komunikácie delia na:

- diaľnice "D"

- rýchlostné cesty "R"

- cesty I. triedy

- cesty II. triedy

- cesty III. triedy

Cesta, ktorá má význam najmä pre dopravu medzi krajmi a okresmi a označuje sa trojmiestnym číslom.

https://www.ssc.sk/files/documents/rozvoj_cestnej_siete/koncepcia/03_cesty.pdf  :

"Cesty II. triedy - cesty, ktoré majú význam najmä pre dopravu medzi krajmi a okresmi. Zabezpečujú vzájomné prepojenie miest okresného významu". Cesty II. triedy môžu začínať a končiť na štátnej hranici, na cestnej komunikácii vyššieho, alebo rovnakého dopravného významu ( cesta nižšieho čísla ). Začiatok staničenia je vždy na štátnej hranici , na cestnej komunikácii vyššieho, alebo rovnakého dopravného významu ( cesta nižšieho čísla ). Rozsah cestnej siete II. tried predstavuje k 1.1.2005 - 3 729,028 km, čo predstavuje 20,97 % z celkového rozsahu cestnej siete.Základnou kategóriou pre cesty II. triedy je kategória C 9,5/80,70,60. V prípade že táto svojou výkonnosťou nepostačuje, je možné použiť kategóriu C 11,5/80,70,60, prípadne až štvorpruhovú kategóriu C 22,5/100,80,70, t.j. detto ako u ciest I. triedy.

Cesty II. triedy po pretriedení v roku 2003 ( pred ich delimitáciou na VÚC ) už neplnia funkciu medzinárodných cestných ťahov ( "E" ), túto funkciu prevzali cesty vyššieho dopravného významu, počnúc cestami I. triedy. Z charakteristiky ciest II. triedy vyplýva, že môžu obchádzať mestá a obce v prípadoch ak značná časť dopravy má tranzitný charakter. Obdobne ako u ciest I. triedy, je potrebné analyzovať pred rozhodnutím o preložke - obchvate aká je skladba dopravného prúdu a vplyv ostatnej cestnej siete na jeho skladbu a intenzitu a posúdiť i ekonomickú efektívnosť prípadnej preložky. U značnej časti ciest II. triedy pre pomerne nízku intenzitu dopravy a tým nízku ekonomickú efektívnosť neprichádza preložka či obchvat do úvahy. Obdobne ako u ciest I. triedy je pri uvažovaných rekonštrukciách mostných objektov a úsekov ciest potrebné vziať do úvahy nielen súčasný, ale i plánovaný výhľadový stav cestnej siete ako i rozvoj územia ( priemyselné parky a pod. ).

Pri pohľade na foto terajšieho šírkového usporiadania

musí byť aj laikovi jasné, že púhe rekonštruovanie mosta pri zachovaní pôvodných smerových a šírkových parametrov je krok späť a zmätečným rozhodnutím.

Pre porovnanie, rekonštruovaný úsek na obchvate Košickej Belej

Následujúci obrázok je zhruba z miesta v polovici obrázka mapky pred rozvetvením ľavej križovatky

Požadované šírkové usporiadanie komunikácie priminimálnych požiadavkách na cestu II. triedy.

Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky